Ontwerp is vaak een nogal subjectief iets, en het kan moeilijk zijn voor iemand ver van deze sfeer om de kwaliteit ervan te beoordelen. Dit leidt vaak tot misverstanden tussen de opdrachtgever en de ontwerper, wat tot een slecht resultaat leidt. Succesvolle communicatie is tenslotte het halve werk. Daarom heb ik besloten deze korte handleiding te schrijven voor degenen die gebruik gaan maken van de diensten van een ontwerper. Dit zal meestal over het web gaan, maar ik weet zeker dat dezelfde principes ook op andere gebieden kunnen worden toegepast. 1) Denk na over het resultaat dat u wilt bereiken Dit is de eerste plaats om te beginnen. Welk product wilt u krijgen, waarom heeft u het nodig, op basis van welke parameters beoordeelt u de effectiviteit ervan. Immers, als u geen duidelijk idee heeft van wat u nodig heeft, zult u niet kunnen begrijpen of de ontwerper zijn werk heeft gedaan. En als u uw doelen verkeerd formuleert, zal hij u niet kunnen helpen ze te bereiken. Een bekwame ontwerper zal u dit alles zeker vragen voordat u met de taak begint, probeer zo eerlijk en gedetailleerd mogelijk te antwoorden. 2) Neem de baan van ontwerper niet aan Het grootste probleem hier is wie de ontwerper is. Veel mensen denken dat dit zoiets is als een artiest die weet hoe hij Photoshop moet gebruiken en die beslist welke kleur de knop moet maken en welk lettertype hij moet kiezen. In deze situatie probeert de klant vaak de rol van ontwerper te proberen en dicteert hem eenvoudig waar hij wat moet plaatsen, welke maat het logo moet maken en welke kleur de plaat moet hebben. Maar dat is niet waarom je een ontwerper hebt ingehuurd. Een ontwerper is meer een architect dan een kunstenaar, en zijn belangrijkste taak is om een werkend product voor u te maken, of het nu een website of een logo is. Bestudeer uw doelgroep en hun gedrag, trek een analogie met concurrenten, bedenk hoe u uw voordelen het beste kunt presenteren, wie en hoe uw product gaat gebruiken. En het is in deze categorieën dat u met een ontwerper moet communiceren om een goed resultaat te krijgen. Het visuele deel is een van de fasen van het werk, zij het een belangrijke. Als u niet tevreden bent met het resultaat en u bent in de war door specifieke punten, vraag dan de ontwerper waarom hij zo’n beslissing heeft genomen en probeer argumenten te geven waarom het u niet lijkt te slagen. Onthoud nogmaals het doel dat u wilt bereiken. Het ergste scenario is om simpelweg te dicteren wat er moet worden veranderd. De ontwerper zal de knop natuurlijk groter maken en opnieuw rood schilderen als u erop staat, maar alle deelnemers aan het proces moeten begrijpen waarom dit wordt gedaan en wat dit zal beïnvloeden. Spaar je ontwerper en laat hem doen waarvoor je hem betaald hebt. 3) Laat je niet leiden door je eigen smaak Welk product u ook maakt, u doet het voor iemand anders en u moet een duidelijk beeld hebben van uw doelgroep. Zo niet, dan helpt de ontwerper je erachter te komen. Dit is overigens een van de parameters waarmee je een goede ontwerper kunt onderscheiden van een eenvoudige ontwerper. Uw doel is om uw product / diensten aan iemand anders te verkopen, dus uw persoonlijke voorkeuren zijn de laatste parameter waarop u zich moet laten leiden. Net als een ontwerper laat zijn werk zich niet leiden door zijn eigen smaak, wat hem onderscheidt van een kunstenaar. Om de voorkeuren en behoeften van uw doelgroep te achterhalen, houden we interviews, onderzoeken we de markt van concurrenten en doen nog veel meer, ook dit behoort tot het werk van de ontwerper. Dus als je een hekel hebt aan de kleur groen, en je publiek heeft precies groen nodig, dan moet je het verdragen. Hoewel je soms een compromis kunt vinden, is het belangrijkste dat het niet al het werk teniet doet. 4)Een beetje over kleurentheorie en rode knoppen Ik ga verder van meer globale onderwerpen naar een bepaald voorbeeld. Mensen houden vreselijk van rode knoppen. Tijdens mijn carrière heb ik dit vaak gezien. We hebben allemaal gehoord dat rood in het oog springt en dat elke klant hoge conversies wil. En het lijkt duidelijk dat als de knop groot en rood is, er vaker op wordt geklikt. Ik haast me om je teleur te stellen. Ze klikken als de gebruiker geïnteresseerd is in de inhoud en of de knop gemakkelijk te vinden is. Als de inhoud niet interessant is, zullen ze niet klikken, zelfs niet als je crack, hoe groot en rood het ook is. Dit is dus allereerst het werken met inhoud, in het bijzonder met koppen, en er zijn veel minder voor de hand liggende manieren om een knop zichtbaar te maken. Begrijp me niet verkeerd, ik ben geen voorstander van zwarte knoppen, ik probeer gewoon te laten zien dat ze niet erg helder en erg groot hoeven te zijn. Correct geplaatste accenten zijn voldoende. Ik kon niet om dit onderwerp heen, want ik kom het nog vaak tegen. Het is niet de kleur die de conversie beïnvloedt, of liever niet alleen, maar een hele reeks factoren, voornamelijk de inhoud en samenstelling. De rode knop is soms gepast en soms niet. Het lost in ieder geval niet al uw problemen op. 5) Verkoopsites En tot slot, niet dat advies, maar eerder een opmerking. Er zijn geen verkoopsites / teksten / logo’s, hoewel deze term door de ontwerpers zelf strak wordt gebruikt. Verkoopt inhoud, en de ontwerper presenteert deze gewoon in het gunstigste licht. Gevolgtrekking Dit is een korte lijst met tips, grotendeels gebaseerd op mijn eigen ervaring. Misschien heb ik iets gemist, dus vertel ons of dit artikel nuttig voor je was en welke problemen je persoonlijk tegenkwam als ontwerper of als klant. Neem contact met ons op en we bespreken verschillende mogelijkheden. E-mail: info@webdevelopmentapp.com BE: +32 499 41 46 24 Franklin Rooseveltplaats 12, 2060 Antwerpen, Belgie |
https://webdevelopmentapp.com/nl/prices.html |